Monday, September 22, 2008

Bahasa anak aku part 1

...

Anak aku umur 2 tahun sekarang ni dah mula bercakap2. Aku kadang2 memang tak berapa paham sangat apa benda yang dia nak. Lain budak, lain cara. Ni aku senaraikan beberapa perkataan yang selalu digunakan oleh anak aku. Kalu anak aku bercakap dengan korang, leh la dijadikan sebagai rujukan.



  • BeeBall = Baseball
  • Chiyak = Duit syilling
  • Eibow = Rainbow
  • Kar = Car (kereta)
  • To = Motor
  • Paya = Bayar
  • Nap = Nap (suruh tidur)
  • Tshu-thsu = susu
  • tiken = chicken
  • aju = baju
  • apu = lampu
  • abu = ibu (utk titicaca)
  • mama = mama
  • fog = frog
  • pish = fish
  • ebow = elbow
  • apush nei = lampin drypers
  • teiteh = barney
  • atoi = adoi
  • aw = aw (sakit)
  • totek = remote control
  • akhiu = thank you
  • kish = kiss
  • pants = seluar
  • besh = best
  • mui = moon
  • shar = star
  • wow.... = wow (kagum)
  • no-no = telefon (skrg dah tukar kepada pone)
  • yayum = Calcium (yg yogurt budak2 tuh...)
  • fuyyok = seven ('7') aku pun heran kenaper...
  • belu = alphabet 'W'
  • gaf = golf
  • red = bread
  • bapak = bapak (utk suami titicaca)
  • yayah = ayah
  • angis = nangis
  • akit = sakit
  • popok = pukul
  • ummy = tummy (sambil tunjuk perut)
  • turlu = balloon (skrg dah better... balloon = belun)
  • ori = lorry
  • bash = bus
  • su = shoe





ini saja ye adik-adik untuk kali ni. Sekarang... cuba buat satu ayat dengan menggunakan perkataan2 di atas. Selamat mencuba...



adios amigos~


...

16 comments:

ad3ck said...

beyak atau yayak dia takde ckp? ;p.

Mak Su said...

chiyak? saya nak bagi chiyak saja kat budak2 yg datang raya.

meh dtg amik awards

eh, chiyak tu bukan ketiak ker?

Jard The Great said...

nak tambah skit.. sumer bebudak bwh 3 thn standard pakai perkataan2 ini..

oh-oh ==> berak
lolo' ==> fhm2 sajela =p

Jard The Great said...

ish... bulan nih tak dpt top komentator.. huhu.. bulan dpn aja la.. k? hhehehe

Mr PenyuBiru said...

hehe.. jauh benor sebutannya dgn maksudnye. betul ke apa yg ko paham nie. ntah² anak ko maksudkan yg lain, ko paham kut lain.haha..

kesian sape name su. mesti anak ko ingat dia 'kasut'. hehe..

ps : anak ko tak kencing tilam ke? like father like son. hehe..

Masy said...

nak buat ayat!

Anak debik melompat kegirangan sambil menjerit 'abu! abu!' apabila melihat titicaca datang ke rumahnya.

Titicaca said...

cis! masy! popok kang baru dia aw dan angis. nah chiyak! pegi main jauh!

achik said...

atoi, akitnya abu popok..


;p

intan zura said...

betul jugak kata mr.p
entah2 anak ko kata lain
ko phm lain
ermm

cmne tuh?
;)

ad3ck said...

Pakcik Abu tengah cakap apa kat abu?

debikdebuk said...

...


ad3ck:
uchuk = berak (sambil tunjuk kat apush ne dia..

mak su:
ketiak = ampit (armpit)

jard:
tgk pada org gak. ada org ajar lain, lain la. Anak aku tak tau mamam = makan.

jard:
tak dapat nak buat guaner.. pasrah je la..

penyu:
anak aku.. aku tau la.. hehehe.. kencing tu cerita lamaaa...

masy:
10 markah!!!

titicaca:
penggunaan 'aw' masih boleh diperbaiki..

achik:
hahahaha.. 10 markah jugak!!!

intan:
hanya johari mengenal maniam...

ad3ck:
hahahah... Marak kang Abu tu...


...

Ayaq masak said...

hoh nak wat jugak la... tiru ayat masy jap...

Anak debik melompat kegirangan sambil menjerit 'abu! abu!' apabila melihat titicaca datang ke rumahnya sebab die tau 'abu' akan bagi 'chiyak' kat die..tambah2 lagi dah nak raya.. hehehuhuhuhuhh.

puan titi saye pung nak chiyak gak ngee~

ku tak sempurna said...

tersembur air liur aku klu iku bebudak ckp...

:D

debikdebuk said...

ayaq:
10 markah plus 2 lagi sbb buat ayat panjang..

ku tak sempurna:
patut la mercik sampai kat sini..

Jard The Great said...

takde gmbr anak ker?

debikdebuk said...

jard:
nanti aku buat pasal anak aku lak.. Ko nak gambar aku, buat simpan dalam wallet ko?