Monday, July 21, 2008

Manusia Cepat Berubah...

Datuk Dr. Ma#ah Ibrahim

Panas : Dr.Ma#ah Campak Bayaran Ceramah RM12,000 !!!

Alkisah, pada 5 Mei yang lalu Cucu telah bertemu dengan beberapa orang kroni Cucu yang baru sahaja menghabiskan pengajian di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam yang terletak di utara semenanjung. Memandangkan sudah agak lama kami tidak bertemu, maka bermacam tajuk yang kami perbualkan, bermula dengan isu pendidikan, politik, perniagaan dan isu semasa. Al-Maklumlah , kroni Cucu ini bukan calang-calang orangnya kerana semasa di IPTA terbabit sememangnya beliau banyak terlibat dengan aktiviti sosiol dan kemasyarakatan. Tambahan pula beliau turut menganggotai jawatankuasa perwakilan pelajar di IPTA terbabit selama beberapa penggal.

Dalam sibuk berbual, tiba-tiba kami sempat membuka tajuk panas itu berkenaan sikap sesetengan golongan ugama ataupun ulamak yang berpolitik demi untuk kepentingan sesuatu puak tertentu, dan bukannya untuk perjuangan bagi memartabatkan agama Islam dimuka bumi Allah ini. Cucu amat mengkagumi kebolehan beliau mengeluarkan pendapatan secara kritis dan sinis, malahan terkadang Cucu rasa diri ini semakin kerdil bila berbicara dengan beliau.

Setelah hampir 2 jam berbual, akhirnya tibalah ke satu isu panas yang sememangnya amat memualkan dan ditunggu-tunggu oleh sekalian pembaca semua. Maka itu eloklah berita ini Cucu hebahkan supaya seantero dunia tahu akan sikap tokoh agama ini yang sememangnya amat mengecewakan.

Kisah ini menurutnya berlaku beberapa tahun yang lalu, iaitu tatkala kroni Cucu ini ditahun akhir belajar di IPTA berkenaan. Memandangkan kebanyakkan mahasiswa tahun akhir akan menjejaki alam pekerjaan setelah tamat pengajian mereka maka sebagai orang kuat kroni Cucu ini telah menganjurkan satu program ilmiah berbentuk seminar kaunseling dan kerjaya dari perpspektif Islam.

Maka untuk menyemarakkan lagi program tersebut, pihak berkenaan telah bersetuju untuk mengundang beberapa orang pakar motivasi dan tokoh agama terkenal seperti Dr.Fadzillah Kamsah, Ustazah Siti Norbayah, Dr. Ma#ah Ibrahim dan termasuk juga Datuk Ismail Kamus. Seperti yang telah umum ketahui, antara nama-nama popular itu, sudah pastilah nama Datuk Ismail Kamus terpaksa dikeluarkan kerana tidak mendapata kelulusan daripada pihak pentabdiran universiti terbabit.

Maka mereka telah memilih Dr.Fadzillah Kamsah , sebagai penceramah undangan bagi memeriahkan program tersebut. Apa yang menarik, selang beberapa hari sebelum program berlangsung Dr.Fadzillah Kamsah tidak dapat hadir dan memohon maaf atas masalah yang tidak dapat dielakkan. Memandangkan masa sudah semakin suntuk, maka pihak penganjur terus menghubungi Ustazah Siti Norbayah, namun agak malang kerana beliau mempunyai aturcara lain ketika itu.

Akhirnya setelah mengadakan beberapa perbincangan, kroni Cucu dan rakan-rakannya ini terus menghubungi seorang lagi tokoh iaitu Dr.Ma#ah Ibrahim. Alangkah bertuahnya mereka ketika itu, apabila Dr.Ma#ah menyatakan kesudian untuk menggantikan tempat sebagai penceramah dan bersedia untuk hadir pada hari yang telah ditetapkan. Ketika itu mereka belum sempat untuk berbincang sebutharga perkhidmatan yang diberikan. Namun memikirkan mungkin Dr.Ma#ah bukanlah tokoh yang boleh "dijual-beli" dan "demand" maka mereka memutuskan untuk membuat pembayaran seperti yang telah diputuskan kepada tokoh-tokoh lain yang terdahulu. Seingat Cucu ketika itu Dr.Ma#ah belum bergiat cergas dalam politik UMNO lagi.

Arakain, maka berlangsunglah program ceramah kerjaya dan kaunseling dari segi perspektif Islam seperti yang telah dirancangkan. Melihat kehadiran yang memberangsangkan dari kalangan orang ramai dan mahasiswa, kroni Cucu dan jawatankuasa penganjur merasa amat berbangga dan mengucapkan berbanyak terimakasih diatas kesudian Dr.Ma#ah untuk hadir.

Diakhir program, setelah majlis makan minum selesai maka tibalah saat yang dinantikan iaitu majlis penyerahan bayaran perkhidmatan kepada penceramah undangan. Majlis tersebut diadakan secara tertutup antara ahli jawatankuasa induk seramai 10 orang dengan Dr.Ma#ah. Turut terlibat ialah kroni Cucu yang menjadi tulang belakang majlis tersebut.

Maka dengan tidak disangka-sangka bermulalah... insiden panas yang amat memalukan dan tidak sepatutnya berlaku kepada seorang tokoh terkenal seperti Dr.Ma#ah . tambahan pula ketika berhadapan dengan golongan mahasiswa pewaris negara seperti itu.

Insiden panas yang dimaksudkan ialah, Dr.Ma#ah telah mencampakkan sampul surat yang berisi cek bayaran ceramah beliau . Cucu tidak hairan jika cek bayaran yang dibuat itu sekitar RM200 atau RM300 !!! Tetapi kabarnya bayaran yang dibuat kepada beliau mencecah RM12,000 ketika itu !!! Bayangkan apakah perasaan kita bila seorang tokoh mencampakkan bayaran yang telah dibuat. Menurut kroni Cucu, sambil mencampakkan cek tersebut Dr.Ma#ah sempat mengeluarkan kenyataan yang berbunyi " Awak ingat standard saya hanya banyak itu !! "

Semua ahli jawatankuasa termasuk kroni Cucu amat terkejut dengan apa yang disaksikan. Namun setelah dipujuk dan ditenangkan akhirnya segala insiden dapat diatasi. Mereka berjaya memujuk Dr.Ma#ah, dengan mengambil kira mereka tidak memunyai kewangan yang banyak dan kukuh untuk membayar jumlah yang besar sedangkan mereka masih mahasiswa. Jumlah tersebut pun berjaya dipungut hasil jualan tiket yang bertungkus lumus oleh jawatankuasa terbabit. Menurut kroni Cucu, selepas Dr.Ma#ah pulang, masing-masing mengelengkkan kepala sambil terkejut dengan apa yang berlaku. Namun dibenak hati masing-masing sudah membayangkan bahawa bukan semua tokoh agama dan motivasi yang berkerja dengan ikhlas demi keredhaan Allah.

Moral of the story dalam kes ini, Cucu rasa elok benarlah orang-orang seperti Dr.Ma#ah ini menjadi sebahagian daripada senjata politik UMNO, sememangnya beliau adalah antara tokoh motivasi dan agama kononnya yang cakap tak serupa bikin !!!! Macam lidah ular ...bercabang !! Lihat sahaja dalam sibuk-sibuk beliau menyeru supaya seluruh rakyat Malaysia mengamalkan semangat kejiranan, toleransi dan bertolak ansur antara satu sama lain demi mengiratkan sillaturahim.. Tiba-tiba heboh didada akhbar suatu ketika dulu, kisah Dr.Ma#ah menyaman seorang jirannya yang merupakan kenalan dan juga tokoh agama / motivasi atas kesalahan yang jelas tidak masuk akal langsung. Walhal perkara itu sepatutnya diadakan perundingan antara kedua-dua belah pihak andainya beliau benar-benar menerapkan apa yang disampaikan kepada orang ramai selama ini.

Bukankah ini jelas membuktikan kepada kita yang Dr.Ma#ah tidak layak untuk bergelar tokoh motivasi dan agama sebenarnya. Justeru itu, sama-samalah kita mengambil ikhtibar akan perkara ini. Kepada semua tokoh perjuangan yang sebenar, ayuh bangunlah.. berjuanglah atas keredhaan Allah, dan jangan melihat keuntungan dunia semata-mata. Semoga kita semua akan selamat di dunia dan diakhirat serta iklas dalam perjuangan demi menegakkan agama, bangsa dan negara tercinta ini dari terus dibelenggu oleh ideologi penjajah.



p/s: CUCU adalah seorang mahasiswa di sebuah universiti tempatan.


adios amigos~

...

8 comments:

Titicaca said...

lama dah dengar citer ni..tapi betul ke ni? cam tak percaya lak (walaupon aku bukan peminat dia pon).Hmmm..aku rasa nak asah bakat public speaking laa..tak lah tungkus lumus pulun research..nak naik pangkat sikit punya payoh...huwaaaaaaaaa...

mazudi said...

Loo... yer ker?
Banyak jugak cerita cerita tentang orang ni yg aku dengar beserta dengan gambar sekali sejak kebelakangan ni.

Dunia. Dunia...

debikdebuk said...

titicaca:
ko dah tengok gambar terbaru dia?

mazudi:
aku pun dah tengok gambar tu...

Mr PenyuBiru said...

ye ke cenggitu.cam tak caye lah pulak.(walaupon aku bukan peminat dia pon).

Titicaca said...

gambar terbaru...fuh cun woo..esp. yg dlm metro ruangan soal-jawab ugama..cam x kenal je hahha..
penyu ni nak kena seligi nih...

Masy said...

ye ke cenggitu.cam tak caye lah pulak.(walaupon aku bukan peminat dia pon).

sorilah tit, aku kopipes je sbb sama laa ape aku nk ckp. eh tapi malu weh aku.. sebab nama kitorang sama.

cuma nama dia M______h, nama aku M_____a. kire H tu utk ape ek.. Haromjadah kot hohohooh oppsssssss soriiiiii huhuuhuh

luna said...

since dia masuk UMNO mmg aku tak respek lgsg kat dia..apatah lagi dia sama2 menyokong org yg mengata nik aziz ckp (isu 'tuhan itu samseng')...pdhl sbg seorg ulama' patutnya dia cari ujung pangkal sampai timbul isu tuh bukan nya turut sama mencacai2 bnda yg x betul.

masa nk mengundi thn 2004 dulu berbangga2 dia kata dia cantik, org kampung kat baling kalo tgk dia sampai leh terjatuh2 ke dalam parit

Allah...kalo cantik tapi riya', bersengkongkol dgn kejahatan pon buat apa.

achik said...

aku dulu suka dia.. tapi sejak dia jadi ahli politik, dah tak suka dah..

ish, kalau la betul pasal campak duit tu.. alahai.. duit boleh butakan mata sesape je ek.. huhuhu..

*nak kena beli metro ni, nak tgk penampilan terbaru dia* ;p