Sunday, April 01, 2007

Pantun empat kerat

Di sebuah sekolah di pedalaman Perak....yang murid dan penduduknya majoriti penduduk Orang Asli, telah menerima kehadiran seorang guru baru. Guru tersebut mengajar matapelajaran Bahasa Melayu. Setelah beberapa episod di sekolah itu, tibalah waktunya guru tersebut mengajar Pantun Melayu kepada anak-anak muridnya.


Guru : Murid-murid,hari ini cikgu hendak mengajar Pantun 4 kerat.

proses P&P (pengajaran dan pembelajaran) pun berjalan dengan lancar

Untuk memantapkan lagi proses P&P, guru tersebut pun memberi contoh pantun.....tapi hanya 2 kerat saja , yang lagi 2 kerat tu...guru tersebut minta murid selesaikan memandangkan pantun tersebut adalah pantun yang popular di kalangan masyarakat Melayu...

Guru : Baiklah, siapa yang boleh lengkapkan pantun ini...

DUA TIGA KUCING BERLARI
MANA NAK SAMA SI KUCING BELANG

......................
......................

Tak seorang murid pun yang mengangkat tangan...jadi guru tersebut terpaksalah memanggil nama murid untuk selesaikan pantun itu......

Guru : Nyu (nama penuh Penyu A/K Tunggul), cuba kamu selesaikan.

(Nyu pun bangun dengan bangganya)

Nyu : DUA TIGA KUCING BERLARI
MANA NAK SAMA SI KUCING BELANG

NAK SHAMER, SHAMER LAH,
TAK NAK SHAMER SHUDAH.


Setakat ini saja pelajaran pada hari ini...

19 comments:

Mr PenyuBiru said...

haha..ekceli ko xde idea nak updet blog ko kan?kan? tu pasal la ko buat n3 ntahapahantah kan?kan? err..ko pernah dengan pantun 18 kerat!

debikdebuk said...

penyu:
aik...aku ingatkan ko dah ada kat Batu Pahat?? Ni la ide aku untuk updet. Aku pun takut gak ko pantau aku. Tgk...ko org first!!!




masa darjah 4 dulu, aku kena 'kerat'...

Masy said...

err.. kene baca lagi skalilah.

Titicaca said...

hihihihi...penyu..penyu..appara ko jawab camtu..
..tahnya..kata dah gi OS..

debikdebuk said...

masy:
kenapa??? tak paham ker?

titicaca:
kalau dah penyu tu...penyu jugakkk...

blackpurple said...

Tak pernah aku jumpa pantun 4 kerat yang bermutu seperti itu... Kagum..! sungguh kagum !

debikdebuk said...

hanya cikgu yang hebat sahaja leh ngajar murid begitu...

zino said...

hahaha...

tak nak komen apa2..

kakLuna said...

aku dari dulu mmg tak faham struktur pantun kucing nih

kenapa kucing yang berlari perlu dibandingkan dengan kucing belang dan bukannya kucing yang sedang berjalan, merayap ataupun memenyu?

ween said...

hai lah debik... memang ntah ape ntah n3 ko ni... citer le lembu terbang ke.. ayam berlaga ke..

debikdebuk said...

zino:
ko jgn jadi macam budak nyu tu sudah

kakluna:
kenapa buah keranji dalam perahu? kenapa buah cempedak luar pagar? Kenapa gunung daik bercabang 3? hah... kenapa ko tak persoalkan pulak?

ween:
nanti aku masuk n3 ko dan david santos tu.. hahahahah...

Ayaq masak said...

Sempoi ah penyu...

debikdebuk said...

ayaq:
wahhh...lama anda menghilang???

ad3ck said...

ko memang nak kenekan penyubiru ker memang kebetulan sama nama mamat tuh ehehe.

-misteri penyu belum pergi OS haha-

debikdebuk said...

ad3ck:
suratan atau kebetulan... hehehehhe

tedungS said...

hahaha
aku igt shamer tu nama org tadi

13may said...

keh keh keh....

debikdebuk said...

tedungs:
a'ah ek...macam nama ala-ala hindustan gitu..

13may:
ho ho ho...

lindosh said...

wakakakaka.. ampeh arr..