Friday, October 26, 2007

Jawapan Bijak

............


Pemuda :Anda siapa Dan apakah bisa menjawab
pertanyaan-pertanya an
saya?

Kiyai :Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya
akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda :Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai
orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai :Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda :Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan
kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan
ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan.
Sebab merekamemiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah
berfikir sejauhitu?

Tiba-tiba Kiy! ai tersebut menampar pipi pemuda tadi
dengan keras.

Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah
kepada saya?

Kiyai :Saya tidak marah...Tamparan itu adalah
jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda :Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai :Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda :Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai :Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda :Ya!

Kiyai :Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda :Saya tidak boleh.

Kiyai :Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita
semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai :Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan
menerima tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan
untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan
neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka
neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.



...............

12 comments:

umi ameer said...

tq for the entry...
peringatan untuk saya nih!

Mak Su said...

terima kasih untuk ingat-mengingatkan

debikdebuk said...

umi n mak su:
sama2 lah kita...

blackpurple @ jowopinter said...

Pernah membacanya.

Sama-sama kita mengambil iktibar dan hikmahnya. :)

debikdebuk said...

jowo:

InsyaAllahh....

lindosh said...

owh bagos debik

tyrexia said...

hmm.. kan dh kena makan penampar..

Masy said...

sama cam manusia yg diperbuat dr tanah, akhirnya ditanam dlm tanah juwe akhirnye..

tak gitu debik?? hehe

tpaksalah aku tampo ko memandangkan inilah takdir ko

*paaang!!!!

Titicaca said...

aku pon nak tampor gak laa..dah tersurat..hehehe..PANG!

Azzam Supardi said...

Ada peringatan dan penuh hikmah.

ad3ck said...

kalau ku nak bagi penampo kat ko pastuh bagi jawapan yang sama boleh tak hehe.

jinggo said...

baru semalam aku ter pikir macam mana cerita ini.....
aku dah lupa......
hari ini masa melawat kesini aku dah jumpa cerita ini....
aku nak simpan cita ni........
terima kasih kawan...........
cerita ni membawa pengajaran dan penyelesaian pada banyak persoalan.....

tima kasih.............