Tuesday, October 10, 2006

Bersyukur....

Last week aku balik kampung. Mak aku masak la lauk untuk buka pose tapi aku dengan gatalnya pegi jalan2 kat pasar ramadhan dan beli lagi beberape jenis lauk. Tu pun rasa macam tak cukup je. Bila dah buka, kena air segelas, sepinggan nasik mula la perut jadi kenyang semacam. Lauk2 yang aku beli tadi jadi tak terusik je. Punya la kalah aku dengan godaan nafsu makan. Padahal (terus terang aku cakap) lauk kat pasar ramadhan tak le sedap sangat. Kat kampung aku ok lagi, kalau kat rumah aku...Air soya macam air masak isi air gula jer... Apapun bila aku tengok tv, ada keluarga yang berbuka makan roti dan air masak je. Astagfirullah... Betapa aku membazir lauk tetapi ada manusia yang anaknya 5 orang tapi just makan roti atau kurma untuk berbuka. Ibarat kata arwah abah aku, "Sedap tu kat tekak je...dah masuk perut kenyang gak...Tekak kata sedap, yang menanggungnya perut !!!"... Bila aku teringat time camping kat Pulau Tioman dulu, tiap2 hari aku makan ikan kering,sardin dan telur dadar. Rasa macam itu la lauk paling sedap dalam dunia... Masa tu tahu lak nak bersyukur... Sesungguhnya, manusia itu selalu lupa....

12 comments:

Mazudi said...

"Nafsu jer semua tu."

Aku kalau gi bazar Ramadhan aku ingat ayat ni, sebab nanti paling paling pun makan kuih lapis sebijik, pastu makan nasik cam biasa.

debikdebuk said...

semua benda nak rasa time berbuka kan? rasa tak puas hati jer...

Lan Rambai said...

ko tu memang.. mudah kalah dgn nafsu hahaha.. macam aku haha

debikdebuk said...

mazudi;
lan rambai;

susah gak nak kawal rupanya... perut dah lapar, bagai dipujuk-pujuk kita supaya beli lauk2 yang ada...

Titicaca said...

ye betull..semalam aku lauk sardin + telur + ulam je..licin..laju je makan..sbb dah lapor ni sumer sedap..kuih pun x beli sbb dah tau dah musti kenyang punya..

elly said...

hehehe..itula dinamakan lapar mata...bila mata tengok nampak sedap beli je la kan...

Ayu said...

hmmmm mmg payah nak lawan nafsu... paling senang.. JGN PERGI PASAR RAMADHAN.. hehehehe

MaNiQ KaYaNgaN said...

huhuhu..nafsu makan..!! mcm saya gak kekadang tue.. beli tapi tak makan.. sayangkan...

debikdebuk said...

titicaca;
aku nak gak try makan kurma je tapi....masih belum mampu...

elly;
betulll...mata tgk sedap, hati kata beli,tekak kata sedap, perut kata...mampos aku!!!

ayu;
aku tekad..tak nak pegi pasar ramadhan dah...ermmm..entah laa...

maniq;
membazir tul la...patut la nafsu menang je time ramadhan...

taugeh20... said...

Salam..sajer nak mencelah gak...begitulah kiter manusia sering lupa bila ader skit kemewahan tapi bila dah ditimpa kesusahan barulah bersyukur dengan apa yg ader..
Selamat berbuka puasa En. debikdebuk...!!

debikdebuk said...

En.taugeh20;
tengkiu,tengkiu...

blackpurple said...

Sebab tu aku malas nak jenjalan PaRam... Mesti tergoda tengok makanan banyak2...hehehe